Wednesday, January 13, 2010

Winter trip @ Stonehenge......Stonehenge is now closed?

Kami bertolak awal dari Travelodge di Beckington dan terus ke Stonehenge...perjalanan lebih kurang 35 minit sahaja tetapi permukaan jalan yang bersalji dan agak licin menjadikan perjalanan menjadi bertambah lama......beginilah kalau travel dalam musim sejuk...banyak betul masalahnya.....sesekali 'lari' jugak tayar ni...kena sentiasa beringatlah...





Sebenarnya dah lama aku nak ke Stonehenge ni...yelah masa dok kat Malaya dulu..selalu jugak tengok documentary pasal tempat ni dalam National Geographic...memang betul-betul teruja!Hari ni aku nak tengok betul-betul Stonehenge ni depan mata....macam-macam cerita dan mitos yang aku pernah dengar dan baca pasal tempat ni....kadang-kadang spekulasi yang bermacam versi membuatkan Stonehenge ni bertambah-tambah terkenal....kesahihan cerita tu tiada siapa yang tahu.Walau bagaimanapun Stonehenge ni dianggap salah satu dari simbol ketemadunan dan kemegahan orang-orang British di Eropah....





Mengikut para pengkaji sejarah, Stonehenge ni merupakan tempat pemujaan dan dan pemakaman raja-raja serta bangsawan dulu kala. Tempat ni juga direkabentuk sedemikian rupa dan dalam formasi geometri bagi menyukat masa........Bagaimana depa susun, potong dan angkut bongkah-bongkah batu yang besar tu sejauh beratus-ratus miles pada zaman dahulu tidaklah ketahui sampai sekarang...dipercayai melalui sungai..walau bagaimanapun sungai yang dimaksudkan sudah tiada lagi.....nak tahu lebih lanjut..bukaklaah website stonehenge ni ya...keh keh keh!





Sampai kat sana....aku tengok terpacak signage depan tu....Stonehenge is now Closed!.......kecewa jugaklah....tapi bukan aku sorang je....aku tengok ramai jugak yang datang awal-awal pagi nak tengok Stonehenge cuma dok bertenggek tepi pagar ambik gambar dari jarak lebih 200 meter...nampaklah stonehenge besar semut dalam gambar ni...nasib baiklah camera cap ayam aku ni boleh jugak zoom sikit-sikit....tu yg nampak macam close up....



Setengah jam jugak kat tepi pagar tu....aku tengok ada 3,4 orang security dok berjaga....manatau kot-kot bukak....tapi tak jugak...kami pun terus ke Swindon......

Tapi kalau tengok keadaan masa tu.. memang tidak mengizinkan...snow masih lagi meliputi sebahagian padang....licin gilerlah tempat tu...tu pasal depa tutup agaknya. Lagi satu mungkin timing salah...aku pergi time tu Christmas eve....mungkin depa tutup pasal nak raya keesokaannya......apapun selamat duit aku 4 pound pasal tak payah bayar tiket masuk... tetapi............aku akan datang lagi easter nanti ke sini..insyaAllah...alang-alang dok kat UK ni...biar puas hati explore tempat orang...
....

No comments:

Post a Comment