Tuesday, January 12, 2010

Winter trip @ Bath......banyak melencong dari melancong....





Sempena cuti Krismas selama 2 minggu yang baru lalu..aku sekeluarga banyak menghabiskan masa dirumah saja..maklumlah cuaca yang sangat sejuk diluar, snow pun masih memenuhi setiap ruang di Birmingham ini….rasanya kurang sesuai untuk merancang perjalanan jauh…..musim sejuk seperti ini selalunya cepat saja demam dan selsema lebih-lebih lagi anak-anak.

Tiga hari sebelum krismas, aku sempat juga ke Bristol, Bath dan Swindon untuk berjalan-jalan. Percutian pendek macam ni kata wife aku..rasa tidak puas untuk menikmati keindahan bangunan-bangunan bersejarah di Bath…selain itu aku terpaksa juga mengikut satu family lain yang turut serta....





Kalau pergi bercuti...seronok dengan kawan-kawan yang satu kepala….minatpun sama! Aku terpaksa lupakan hasrat untuk mengabadikan semua tempat-tempat menarik pada trip kali ini…...kawan aku ni tak minat dengan semua tu…..frust gak aku...kalau aku tau...pergi sendiri-sendiri lagi syok....huhuhu...

Aku sempat juga pergi ziarah kawan di Bath...untung jugak ada kawan-kawan ni..dapat gak makan malam free....sejuk-sejuk ni perut memang sentiasa lapar....dalam kepala..kalau dapat makan nasi alangkah syoknya...apapun aku memang standby pun nasi dan lauk dari rumah...wife aku dah masak siap-siap letak dalam cool box stok untuk 2 hari....cuma nak kena panaskan aje...






Pada malamnya aku sekeluarga tidur di Travelodge di Beckington...Kami tiba di hotel lebih kurang pukul 5.30 petang..tetapi waktu tu hari dah gelap....biasalah winter ni..hari cepat gelap....pukul 3.45 dah masuk magrib...memang penaat giler setelah melalui detik cemas dalam perjalananan tadi....

Cuaca yang buruk dan suasana gelap membuatkan aku dan kawan sesat bagai nak rak...jalan pintas ke hotel terputus terus pasal masalah salji tebal...lagi malang..kereta kawan aku pulak ada masalah...lekat dalam salji...nak terputus urat kentut tolak MPV dia sorang-sorang....nasib baiklah ada penduduk tempatan datang menolong.....kadang-kadang mat saleh ni baik jugak...basah kuyup dia dok sodok pasir.. timbus tempat licin tu ...padahal time tu aku tengok depa satu family tengah dok hias pokok krismas dalam rumah........














Kami terpaksa berpatah balik mencari jalan alternatif...alhamdulillah ..akhirnya dapat jugak keluar dari situ....sampai je hotel..semuanya penat... terutamanya aku lah.... bertungkus lumus dalam salji tebal dok tolak kereta..wife aku pulak cemas takut-takut tak dapat ke hotel pada malam tu....nasib baik anak aku yang besar tu ok je dalam gelap tu..cuma Haqiem lah meragam macam tak ingat dunia..risau gak aku takut-takut kena sampuk hantu ke....ye lah dok lalu jalan merapu-rapu....huhuhuhu....pengalaman! pengalaman!

Lega rasanya bila dah sampai ke bilik hotel....dah settle semua check in... panaskan lauk pauk...apa lagi..menjamu seleralah aku! Bilik hotel ni agak selesa... heaterpun berfungsi dengan baik... ...membuatkan aku tidur lena malam tu...

Satu pengajaran lagi yang aku dapat..kalau nak pergi bercuti tu especially tempat yanag kita tak biasa...seeloknya pergi dua biji kereta atau lebih..apa-apa masalah..panjanglah sikit langkahnya...kawan-kawan boleh juga menolong...taklah buntu tengah-tengah malam buta.....kalau kat Malaya boleh gak redah-redah...ni kat tempat orang....

Dengan program yang banyak melencong.....walaupun tak banyak tempat aku explore di Bath ni...sempatlah jugak aku ambil beberapa keping gambar kat Royal Crescent, Marlborought building dan riverfront yang menjadi landmark Bath ni..........dengan keadaan cuaca yang mendung....mtahari pun segan-segan nak keluar..maka keluarlah gambar-gambar yanag seakan-akan mendung belaka....jadilah!







No comments:

Post a Comment